Expoziție de pictură și instalație: Viorica Ciucanu - Cuvinte (GALVPN, 15 - 30 septembrie 2025)

Galeriile de Artă „Lascăr Vorel” din Piatra-Neamț vă invită, în perioada 15 - 30 septembrie, la expoziția de pictură și instalație „Cuvinte”, semnată de îndrăgita artistă Viorica Ciucanu.
Luni, 15 septembrie, ora 17:00, va avea loc vernisajul expoziției, în cadrul căruia vor prezenta alături de artista expozantă: Emil Nicolae - critic de artă și scriitor, Ștefan Potop - președintele Uniunii Artiștilor Plastici - Filiala Neamț și Ana-Maria Ilie - curator.
Asemeni anilor precedenți, strânsa colaborare și prietenie a Vioricăi Ciucanu cu Ana-Maria Ilie face ca și în acest an să aducă în fața publicului o expoziție inedită. Pe simezele celor două săli ale galeriei, artista revine cu lucrări noi, dar care își păstrează suflul propriei maniere picturale, și sunt prezentate publicului prin prisma unor abordări diferite, inovatoare în expunerea lucrărilor. În cadrul acestei expoziții tematice, vizitatorii vor putea admira cele mai recente creații ale artistei, în care cuvintele și culorile capătă sens, formă, dar poartă în sine și capacitatea de a transmite prin ele, într-un mod cât mai original, frânturi din universul artistic al expozantei, construind un anume discurs vizual și o poetică expozițională remarcantă.
Conceptul expozițional, realizat de către curatoarea acestei expoziții, subliniază în mod obiectiv mesajul artistic, prin câteva nuanțe și detalii despre acest proiect:
„Cuvintele au creat fapta, cuvintele au adus cunoașterea și, iată, cuvintele creează arta.
Într-o eră în care tehnologia și rapiditatea digitală par să mute centrul de greutate al experienței umane înspre realități virtuale, Viorica Ciucanu reînvie prin „Cuvinte” o viziune profundă asupra literaturii și a rolului acesteia în formarea și hrănirea spiritului uman. Expoziția sa de pictură și instalație reinterpretează, într-o formă inedită, relația dintre literatură și artă.
În centrul acestui proiect se află instalația monumentală Cartea (150m x 210m), o lucrare emblematică pentru întreaga expoziție, reprezentând un elogiu adus literaturii. Dimensiunea sa impozantă, cu paginile deschise, invită vizitatorul într-o călătorie între idealism și absurd (Mitul lui Sisif, Don Quijote), oferind un spațiu în care literatura prinde formă fizică, în interiorul unui univers al picturii.
Cartea nu este doar un simbol al cunoașterii, ci și un loc al introspecției.
Completând acest concept, artista adaugă o a doua instalație, Masa, un obiect simbolic, căci în viziunea Vioricăi Ciucanu literatura devine o hrană esențială pentru suflet. Această dualitate – între hrană pentru trup și hrană pentru minte – este explorată cu subtilitate și sensibilitate, invitând vizitatorul să reflecteze asupra importanței literaturii.
Un alt element remarcabil al expoziției „Cuvinte” este utilizarea scrisului de mână direct pe picturi, o tehnică inedită care dă naștere unor lucrări captivante. Prin această abordare, Viorica Ciucanu adaugă o dimensiune personală lucrărilor sale. Scrisul de mână, cu o caligrafie îngrijită și în nuanțe diafane, de parcă cuvintele ar pluti pe suprafața pânzei, aduce în fața privitorului texte pe care artista le-a îndrăgit și care au stat la temelia formării sale personale și profesionale.
Regăsim în lucrări fragmente din marile capodopere literare, de la nume marcante precum Tolstoi, Dostoievski, Umberto Eco, James Joyce etc, la contemporanii Nichita Stanescu, Nora Iuga, Emil Nicolae, Lucian Strochi etc.
Gestul de a scrie direct pe picturi sugerează ideea de continuitate între diferitele forme de expresie artistică și demonstrează o fuziune între scris și imagine care deschide noi perspective asupra relației dintre cuvinte și formele lor vizuale.Așezat peste straturi dense de culoare, scrisul devine o metaforă a profunzimii.
Pentru a pune și mai mult in valoare cuvintele, Viorica Ciucanu face apel la tușe puternice, care subliniază forța gestului, și o cromatică preponderent rece. Tonurile viscerale de albastru sunt întrerupte intenționat de fragmente calde, de portocaliu sau galben, ca o îngemănare a elementelor apă-foc, o completare firească de stări.
„Cuvinte” este o expoziție care îmbină cu măiestrie forța vizualului cu puterea cuvintelor, oferind o experiență completă, în care scrisul de mână revine și devine necesar ca formă de exprimare.
Etimologia termenului „cuvânt” are rădăcini in latină, „conventus” (adunare, întrunire) sau „conventum” (înțelegere), și este înrudit cu termenul din limba franceză „couvent”(mănăstire). Nu ignorăm forța sacră a cuvântului, pe care o regăsim inscripționată pe una dintre lucrări, „La început era Cuvântul” (şi Cuvântul era cu Dumnezeu, şi Cuvântul era Dumnezeu.), căci artista consemnează o mică parte din versetul cu care se deschide Evanghelia pentru a crea un punct de legătură, o fereastră deschisă spre o altă temă foarte dragă ei. religia.
CUVINTE este a douăzeci și treia expoziție personală a artistei, fiind un subpunct al vastului proiect Complexitatea Umană.
Proiectul, început în urmă cu mai bine de un deceniu, are la bază trei piloni: religia, știința și arta, și își propune să aducă la lumină o serie de subiecte redate prin medii artistice diverse: pictură, grafică, instalație, mixed media.” (Ana-Maria Ilie, curator)
Viorica Ciucanu s-a născut în satul Potoci, la poalele muntelui Ceahlău, jud. Neamț, în data de 24 septembrie 1961. Deși a avut un alt domeniu de studiu și activitate, după 40 de ani a fost marcată tot mai mult de dorința de a picta, astfel că se înscrie la Școala Populară de Arte din Piatra Neamț, la clasa pictorului Arcadie Răileanu. Este, de asemenea, absolventă a secției de pictură a Facultății de Arte Plastice și Design, din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Alegerea târzie a studiului în artele plastice nu a împiedicat-o să aibă o activitate expozițională intensă, ci din contra, artista s-a remarcat prin numeroase expoziții personale și participări în tabere de creație, expoziții colective, bienale. De fiecare dată, expozițiile sale sunt marcate de un anumit concept artistic, ajungând și la expoziții de tip instalație, iar lucrările sale în stil abstract ascund idei profunde.
