Interviu Ion Iancuț
Muzeul de Artă din Piatra-Neamț a organizat în perioada 4 iunie – 20 august 2024, o expoziție eveniment, sub semnătura artistului plastic Ion Iancuț, personalitate marcantă a artei plastice românești contemporane. Cu titlul generic, Figurativ, expoziția a reunit peste 60 de lucrări, reprezentând sculpturi în bronz, uleiuri și pasteluri, cele din urmă constituind marca inconfundabilă a artistului. In semn de apreciere pentru prezența sa la Piatra-Neamț, Muzeul de Artă a realizat un scurt interviu, cu câteva întrebări la care artistul a acceptat să răspundă.
Domnule Iancuț, în contextul expoziției pe care ați deschis-o la Piatra-Neamț, curiozitatea publicului s-a manifestat sub cele mai diverese forme de reacție. Sculptura d-voastră este fascinantă și reprezintă greutatea expoziției deschisă la Muzeul de Artă Piatra-Neamț, în ambele sensuri, de material și calitate plastică deosebită, însă efectul exercitat de pastelurile d-voastră a devenit resortul chestionării semnificațiilor acestora. Încă de la deschidere, publicul a invocat mereu, un anume magnetism al personajelor prezente în lucrări, care incită la întrebări despre o posibilă poveste secretă a acestora, dar și despre viață și spirit.
Dați-mi voie, ca prin câteva întrebări, să reprezint vocea publicului nemțean care a vizionat expoziția d-voastră și care a fost fascinat și interesat de simbolistica pastelurilor în mod special.
Ați cunoscut și v-ați format în preajma unor mari maeștri ai artei românești, Gheorghe Apostu, Costel Badea și Paul Vasilescu, Liviu Suhar. Aceștia au contribuit la evoluția d-voastră, ca artist, și, cu siguranță, au lăsat urme care au influențat arta d-voastră.
Cum ați ajuns la conceptul și stilizarea care acum vă definesc? Pastelurile d-voastră aduc foarte mult cu ilustrația de carte, iar publicul vizitator a fost atras de acest aspect.
Am căutat ca lucrările mele să aibă o idee. Multe idei se regăsesc atât în spațiul bidimensional (pictură, grafică) cât și în cel tridimensional (sculptură). Ideea a fost transpusă în schițe și am ales-o pe cea mai simplă, pentru a ajunge mai repede la privitor și pentru a putea fi ușor înțeleasă, bineințeles folosind mijloace specifice și materiale adecvate.
Personajele din pasteluri au o linie simplă, fermă dar expresivă care conturează siluete cu o anumită încărcătură filosofică, și par că așteaptă să fie citite.
Ce ne puteți spune despre personajele-simbol din lucrările d-voastră, simboluri care fac recognoscibilă arta d-voastră? Ne puteți dezvălui câteva dintre semnificațiile ascunse ale acestor personaje?
In lucrări se găsesc elemente simbolice: pentru timp - ceasul, pentru inspirație – inorogul, hrana spirituală - îngerul, și pentru cea materială – pâinea. Steaua călăuzitoare este simbolul morții, sufletele pereche sunt ilustrate de lucrările - Arcașii și Duet, clopotul este începutul și sfârșitul.
Definiți personajele ilustrate ca fiind căutători și aveți chiar o temă predilectă - Căutătorii de lumină pe care o folosiți atât în desen cât și în sculptură.
Câinele este unul dintre personajele-simbol care apare repetat alături de căutători, în pastelurile d-voastră Acesta îmi amintește de unul dintre filmele lui Tarkovsky, în care, un câine apare mereu ca un indicator de cale.
Poate fi el interpretat și în arta d-voastră, ca fiind o călăuză pentru personajele umane în căutare? Sunt aceste personaje în căutare, lipsite de lumina ochilor?
Căutătorii de lumină nu sunt neaparat orbi, sunt cei care-și caută ideile, drumul, locul, starea. Căutător este însuși artistul, și ca să nu-mi las personajele să sufere de singurătate le-am dat un câine verde, căci și verdele e plin de simboluri.
Ulise, Adam, Zburătorul, Pieta, Iona… mitologia și subiectele biblice se regăsesc împreună în expozițiile d-voastră. Ce anume au în comun? Există o poveste personală pe care o imprimați acestor lucrări în pastel?
Sursele de inspirație sunt diverse. Poveștile lucrărilor sunt inspirate din lucruri văzute și trăite, ca în sculpturile Frații, Bunicul și nepotul, Tată și fiu, Lăutul, dar și din Biblie sau mitologie. Moise, Intoarcerea filui rispitor, Iona, Femeia lui Lot, Sărutul lui Iuda, Spre pământul făgăduit, sunt lucrări de inspirație biblică.
Dacă toate experiențele d-voastră au condus către genul de artă pe care o faceți, asta înseamnă că vă identificați într-o anumită măsură cu arta d-voastră. Sunt temele abordate rezulatul unor vaste acumulări de cunoștințe care s-au filtrat în ființa d-voastră devenind semne și simboluri sau e preocuparea pentru anumite idealuri și năzuințe umane universale? Se identifică Ion Iancuț cu căutătorii săi? Este el, de fapt, căutătorul din spatele acestora?
Subiectele biblice și mitologice sunt o sursă vastă de inspirație, prezentă mereu în artă. Aceste subiecte au trecut prin filtrul ființei mele și îndeamnă la meditație, la căutare și descoperire. Și da, mă identific cu căutătorii mei. Așa i-am găsit, căutându-i!
In încheiere, vă mulțumim pentru onoarea acordată de a fi prezent cu o expoziție la Muzeul de Artă din Piatra-Neamț și pentru disponibilitatea de a răspunde, prin intermediul acestor întrebări, unui public educat, care a admirat în modul cel mai sincer expoziția Ion IANCUȚ/Figurativ .
Muzeograf, Silvia Trăistariu
Muzeul de Artă Piatra-Neamț
Complexul Muzeal Național Neamț
Galerie foto - click pentru a vizualiza.